נתחיל בהגדרה כללית של טרנספויזצה:
העברת קטע מסולם X לסולם Y תוך שמירה מדוייקת של המרווחים במלודיה ובהרמוניה, רק ממג`ור למג`ור ומינור למינור.

טרנספוזיציה טונאלית:
טרנספוזיציה טונאלית נוגעת לקטעים בעלי סולם.
כלומר יש לנו קטע בסולם דו מג`ור למשל ואנחנו רוצים לטרנספז את הקטע לסולם מי מג`ור.

שלבי הטרינספוז הם כאלה:
1.למצוא בקטע הנתון את הסולם של הקטע.
2.העלאת הטוניקה של הסולם למעלה או למטה ומציאת הטוניקה החדשה (במקרה שלנו הסולם החדש יהיה מי מג`ור)
3.כתיבת סימני ההתק של הסולם החדש ליד המפתח.

מה עכשיו?
אם טרינספזנו מדו מג`ור למי מג`ור, סימן שעלינו טרצה גדולה למעלה
עכשיו אנחנו לוקחים כל תו ותו ומעלים אותו בטרצה למעלה, לא מוסיפים שום סימני התק לתווים כי יש לנו את סימני ההתק של הסולם החדש.

המקרה היחידי שצריך לעשות משהו מיוחד הוא במקרה של תווים זרים בסולם הישן
כלומר אם היה לנו רה דיאז בסולם הישן, רה דיאז הוא צליל זר לסולם דו מג`ור, במקרה כזה אנחנו צריכים להעלות את אותו רה דיאז במרווח המדוייק שהוא טרצה גדולה, כלומר רה דיאז יהפוך להיות פה דיאז כפול.

ככה זה בטרנספוזיציה טונאלית עולים או יורדים את המרווח הרצוי, וצלילים זרים עולים או יורדים במרווח המדוייק.

טרנספוזיציה א-טונאלית:
טרנספוזיציה א-טונאלית היא טרנספוזיציה של קטעים ללא סולם.
במקרה כזה אם למשל רוצים להעלות את כל הקטע בטרצה קטנה, פשוט מעלים תו תו את המרווח המדוייק של טרצה קטנה.

טרנספוזיציה של כלי נגינה:
הרבה פעמים אנחנו שומעים על כלי נגינה שאומרים לנו שהם בסולם A או כל סולם אחר.
מה זה אומר בעצם?

תמיד משווים את הכלי לדו ורואים מה ההפרש
אם הקלרינט הוא סי בימול זה אומר שברגע שהוא מנגן דו מהתווים יוצא לו הצליל סי בימול, כלומר במקרה הספציפי הזה טון למטה מהמקור שאנחנו רוצים.
אז אם אנחנו רוצים בכל זאת שהוא ינגן דו אנחנו צריכים לעלות טון מעל דו, ואז כשהוא ינגן רה מהתווים בעצם הצליל יהיה טון למטה ויצא רה.

דוגמא:
אז מה עושים עם זה כשרוצים שגם אותו קלרינט ינגן ביחד עם שאר כלי הנגינה ואת אותם תווים?
פשוט מאוד

בואו ניקח לדוגמא את היצירה קונצ`רטו בפה מג`ור לפסנתר ותזמורת של גרשווין
הקטע כתוב בסולם פה מג`ור לכל הכלים.
אבל יש לנו בעייה קטנה, הקלרינט "מזייף"
יש לנו קלרינט בסי בימול, נשווה אותו כמו מקודם לדו, הקלרינט מוציא צליל בטון נמוך יותר.
אז אם אנחנו רוצים שהוא ינגן בסולם פה מג`ור עם שאר הכלים אנחנו צריכים לכתוב לו את הקטע בסולם שגבוה בטון מפה מג`ור
וזה הסולם סול מג`ור.

אז במקרה הזה הכינור ינגן בסולם פה מג`ור, גם הצ`לו
ולקלרינט התווים יהיו כתובים בסולם סול מג`ור
ככה הוא לא "יזייף"

באותו הקטע יש לנו גם כלי נגינה לה אם משווים אותו לדו יוצא טון וחצי למטה.
בשביל להתאים אותו לקטע בפה מג`ור צריך שהוא ינגן בסולם שגבוה בטון וחצי מפה מג`ור כלומר לה בימול מג`ור, התווים צריכים להיות כתובים לו בלה בימול מג`ור.